1. Hogyan épül fel az egészséges étrend?

könyvjelző1könyvjelző2

 

Étrendünk energiát adó (szénhidrátok, zsírok, fehérjék) és energiát nem adó (vitaminok, ásványi anyagok) tápanyagokból épül fel.

Nagyon fontos az energiaegyensúly betartása, vagyis mindenkinek annyi táplálékot kell elfogyasztania, hogy az a korához, életmódjához, fizikai aktivitásához szükséges energiát biztosítsa. De nem többet, mert az lassan, de biztosan túlsúlyhoz, majd elhízáshoz vezet. De ne is kevesebbet, mert attól hosszútávon alultápláltság, soványság alakulhat ki.

Ételpiramis

A piramis alapját a napi aktív fizikai mozgás és a megfelelő folyadékbevitel képezi. A piramis csúcsa felé haladva csökken az élelmiszerek fogyasztásának gyakorisága.

 Hogyan valósíthatjuk meg a hétköznapokban ezeket az ajánlásokat?

 

Csökkentsük a sóbevitelt! A sózott termékek helyett a natúr készítményeket használjunk.

Édességet hetente legfeljebb 1-2 alkalommal fogyasszunk, és azok lehetőség szerint tejterméket és/vagy gyümölcsöt is tartalmazzanak.

Mutatunk egy egyszerű szabályt, amivel gyerekjáték lesz a táplálékpiramis szerinti táplálkozni. Minden étkezésnél oszd a tányérod 3 részre! A 1/3 mindig zöldségek, gyümölcsök kerüljenek,1/3 rész jut a különböző pékárunak, tésztának, rizsnek, a maradék 1/3 rész a húsoké, halaké, tojásé, tejtermékeké.

 

Tányér

A kiegyensúlyozott táplálkozás és a megfelelő fizikai aktivitás hozzájárul jóllétünkhöz, észrevétlenül védi egészségünket, miközben nem jelent lemondást. Bármilyen táplálék része lehet az egészséges étrendnek, ha a mértékletességet betartva, megfelelő mennyiségben, gyakorisággal és arányban fogyasztjuk. A változatos, sokféle nyersanyagból kialakított étrend minden fontos tápanyagot megfelelő arányban nyújt a szervezet számára, és emellett örömforrás is.