Immunerősítő zöldségek

1. Spenót

SpenótA spenótról talán mindenkinek Popeye és hatalmas izomzata jut eszébe először, de a spenótnak nagyon nagy szerepe van az immunrendszer működésében, a magas antioxidáns tartalma miatt.

A spenótot lehet főzve fogyasztani, vajjal és sóval, vagy nyersen salátának.

Vitaminok közül az A-, K-, és a C-vitaminból fordul elő benne jelentősebb mennyiség. Ásványi anyagok közül különösen gazdag vasban, magnéziumban, káliumban, kalciumban, folsavban. Összetevőinek köszönhetően számos jótékony hatása van. Vérnyomásszabályzó, mérsékli a magas vérnyomást és csökkenti az alacsony vérnyomás okozta fáradságérzetet, véd a szív- és keringési rendellenességekkel szemben. Fontos azonban megjegyeznünk, hogy bár sok vas található spenótban, ennek javát szervezetünk nem képes felszívni.

 

2. Brokkoli

BrokkoliA brokkoli is kiváló C-vitaminforrás, egyetlen virág a napi szükséglet 220%-át biztosítja.

A brokkolit lehet nyersen fogyasztani, főzve, párolva, vagy sok más főtt étellel együtt elkészítve, és csak 45 kalóriát tartalmaz.

Csökkenti a vérnyomást, védi a szív- és érrendszert.

Jó hatással van ízületi problémákra, vérszegénységre. Növeli az energiát, jó fáradékonyság ellen.

 

3. Sárgarépa

SargarepaA sárgarépában lévő A-vitamin fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében, valamint a bőr, és a szem egészségében. Egy répa mindössze 30 kalóriát tartalmaz. Fogyasztható nyersen, főzve, párolva vagy levesekben, egytálételekben és ragukban. Rendszeres fogyasztása szépíti a hajunkat, bőrünket, körmünket. Pattanások kialakulását is megelőzi.

Jó hatással van az idegrendszerre. Karotin tartalma segíti a látást, csupán napi 1 szál sárgarépa megelőzi a szürkületi vakság (farkasvakság) kialakulást.

 

4. Csemegepaprika

PaprikaA csemegepaprika C-vitamin tartalma is nagyon magas, egy közepes paprika a napi szükséglet 190%-át biztosítja. Egy csemegepaprika mindössze 25 kalóriát tartalmaz.

A csemegepaprikát lehet nyersen fogyasztani, vagy szinte bármilyen ételt lehet vele ízesíteni. A friss paprika fogyasztása szünteti a foghúsvérzést, fogínysorvadást. Ezen kívül csökkenti a krónikus fáradtságot, kimerültséget. Késlelteti a mozgásszervi betegségek kifejlődését, a csontok, ízületek kopását. Már elődeink is megfigyelték, hogy aki sok paprikát fogyaszt, egészségesebb az átlagembernél, szívósabb, hosszabb életű és temperamentumosabb. Szentgyörgyi Albert a paprikából vonta ki és dolgozta fel a híres C-vitamint. Ő maga ország-világ előtt így mesélte el felfedezését: „Este a feleségem paprikát adott vacsorára. Nekem nem volt kedvem megenni, de nem volt elég bátorságom ezt megmondani. Akkor jutott eszembe, hogy én ezt a növényt még sosem próbáltam ki. Azt mondtam a feleségemnek, hogy ezt inkább elviszem a laboratóriumba, ahelyett, hogy megegyem. Még aznap éjjel megtudtam, hogy ez, a paprika a C-vitaminnak egy kincses háza. Pár héttel később másfél kg vitamin volt a kezemben, addig csak ezredgramm mennyiségek voltak. Ezt szétosztottam az egész világon, és onnan tudtuk meg, mi a C-vitamin pontos kémiai szerkezete. Ennek a következménye, hogy ma tonnaszámra gyártják, mint az emberi egészségnek a kútforrását.” Az orvostudományi Nobel-díjat 1937-ben kapta meg a C-vitamin felfedezéseirt.

 

5. Karfiol

KarfiolA karfiol ugyancsak jó C-vitaminforrás, egy fej karfiol egy-hatoda tartalmazza a napi szükséglet 100%-át. Ez a mennyiség csak 26 kalóriát tartalmaz.

A karfiol ehető nyersen vagy főzve.

A karfiol mérsékelt energiatartalmú zöldségnövény, amely változatos ásványi anyag-, és vitamintartalommal rendelkezik.

A karfiolban sok C-vitamin található: egy 20 dkg-os adag főtt karfiollal a napi C-vitamin-szükséglet nagy részét fedezhetjük. A hatékony bélműködéshez fontos rostokat is tartalmaz.

 

6. Édesburgonya

EdesburgonyaEgy közepes méretű édesburgonya a napi A-vitamin szükséglet 120%-át tartalmazza.

Az édesburgonya főzve vagy sütőben sütve fogyasztható. A burgonya, mint gyógynövény is kiváló. Régen a nyers krumpli héját használták fel, gyomorfájásra, vagy gyomorfekélyre. Megfázás vagy gyomorrontás esetén a sós vízben megfőzött burgonya igen hasznos, hiszen nem terheli meg gyomrunkat.Ezen kívül a burgonya, mint szépítőszer is csodákat művel, a nyersen lereszelt burgonyából készült arcpakolás tejjel és mézzel elkeverve bőrünket simává és üdévé varázsolja.