Okosodjunk Együtt!

Körte

GiziA körte a világ számos pontján megtalálható, termeszthető. Számtalan változata megtalálható hazánkban is az édes és lédústól, a kemény, fanyar fajtáig. A magyar körtetermesztés már a középkorban elterjedt, amelyről írásos emlékek tanúskodnak.

Felhasználási lehetőségük igen változatos, alkalmas gyümölcslé, befőtt, kompót készítésére és persze önmagában is remek eleség.

Mint minden természetben található gyümölcs és zöldség a körte is számos jótékony hatással bír szervezetünkre. Gyógyító hatását főleg a rostanyagainak köszönheti, melynek következtében kiválóan alkalmas a hasi problémák leküzdésére. Illetve a benne található jótékony B vitaminok segítenek mozgásban tartani. Segítségével elűzhető a fáradékonyság és a stressz. A kellő jótékony hatások elérése érdekében mindig friss, lédús gyümölcsöt fogyasszunk. Előfordulhat, hogy megvásárlásakor a körte még kemény, ilyenkor a kívánt eredmény elérése érdekében tegyük a gyümölcsöket valamely gabona féle közé, ami segíti a beérési folyamatot.

A körtét tehát mindenki nyugodt szívvel fogyaszthatja mind nyers, mind gyümölcslé formában.

 

Szilva

 

A szilva, akár a többi főbb gyümölcs hazánkban és még számos helyen honos növény. A főként kékes színű gyümölcs számtalan formában fogyasztható. Hazánk leghíresebb fajtája a besztercei szilva, amelyet nyersen, aszalva vagy éppen lekvár formájában fogyasztunk a leggyakrabban.

A szilva a legjobb természetes emésztésserkentő, valamint kiváló vízhajtó, amit magas rost tartalmának köszönhetünk. Emellett gazdag vitaminforrás a szervezetünk számára, a benne található A- B- és C-vitamin tartalma miatt.

Mivel már itt a szilva szezon ezért könnyen beszerezhető ez a nagyszerű gyümölcs, amelyet legjobb, ha piacon vagy a zöldségesek polcairól szerzünk be. A megfelelően érett szilva kékes - lilás színű, külső héja pedig hamvas. Szezon idején érdemes nyersen, gyümölcssalátaként fogyasztani, télen pedig finom szilvás gombócot készíthetünk belőlük.

 

Alma

 

Az alma az egyik legősibb gyümölcs, hiszen ki ne ismerné a bűnbeesés fő csábítójának történetét, amely az emberiséggel egyidős. Több mondást is ismerhetünk vele kapcsolatban, amelyek közül talán az egyik legismertebb a következő: „Minden nap egy alma, az orvost távol tartja.” Ez a rövid mondóka is tanúskodik az alma közismerten áldásos gyógyhatásáról. Vitamintartalma magas, valamint több mint 20 féle ásványi anyag található benne. Legfőbb alkotója a pektin, amely a belekben védőréteget képez a nyálkahártyán. Ennek köszönhetően a hasi panaszokkal küzdők is bátran fogyaszthatják.

Természetesen az alma is, mint minden más gyümölcs nyersen, frissen szedve a legegészségesebb, viaszos héjának köszönhetően azonban sokáig eltarthatjuk hűvös helyen, hogy a téli hónapokban is megfelelő vitaminokhoz juthassunk belőlük.

 

Paprika

 Guszti

A paprika Magyarországon rendkívül elterjedt mind fűszer, mind zöldség formájában. Ennek ellenére ez a növény is, mint sok más Amerikából került hazánkba, ahol igen nagy népszerűség övezi. Két fő termesztett változata a csemegepaprika, illetve a fűszerpaprika, amely a magyar konyha elengedhetetlen ízesítő- és színező szere.

A frissen fogyasztott paprika zamatos ízét elsősorban illóanyagainak köszönheti. Emellett tartalmaz még ásványi sókat, pektint, A, B1, B2 – vitamint, valamint híres rendkívül magas C – vitamin tartalmáról, amelyet savanyított formában is képes megőrizni, így a téli hónapokban is megfelelő C – vitamin forrás lehet szervezetünk számára. Csípősségét a kapszaicin nevű anyag okozza, amelyet a zöldségből kinyerve, a gyógyszeripar használ fel fájdalomcsillapító kenőcsök és tapaszok alapanyagaként.

Vásárláskor ügyeljünk arra, hogy érett, kemény, ne fonnyadt paprikát válasszunk, hiszen ezek amellett, hogy több vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, íz világukban is sokkal gazdagabbak.

 

Paradicsom

 

A paradicsomot bármennyire is magyaros zöldségnek hisszük, a paprikával együtt Amerikából került hazánkba. A paradicsom a burgonyafélék családjába tartozik, húsos bogyója világszerte nagy népszerűségnek örvend. Fajtájainak változékonyságát a bogyók mérete, színe és alakja adja.  

Sokféleképpen felhasználható zöldség, nyersen, salátának, lecsónak, levesnek, szósznak és zöldséglének is kiváló. A paraszti háztartásokba csak a 19. század vége felé terjed el, addig csak az úri konyhákban volt fellelhető.

Rendkívül egészséges magas cukor és C – vitamin és ásványi anyag tartalma miatt, valamint kiváló immunrendszer erősítő és emésztés segítő. Emellett hatásos vértisztító, vértolulást oszlató, vesetisztítóként is nyilván tartják. Nem véletlen, hogy magyar neve az édenre utal, jótékony hatásai és zamatos íze miatt.

 

Sárgarépa

 

A sárgarépát a gyerekek általában a kiváló füttytechnika elsajátítása érdekében fogyasztják szüleik hatására, azonban emellett rendkívül egészséges és nagymértékben hozzájárul energikusságunk megőrzéséhez.

 Az élénknarancssárga zöldséget legfőbbképp levesekben fogyasztjuk, azonban több vitaminhoz és ásványi anyaghoz jutunk, ha magában ropogtatjuk, vagy nyers zöldséglé formában kortyolgatjuk. A sárgarépát tartalmazó ételekkel javíthatsz májad működésén, illetve segít kiegyenlíteni tested sav-bázis egyensúlyát. Mindezeken felül a sárgarépa igen híres magas karotin tartalmáról, mely az A – vitamin elő vitaminja. Bétakarotin-tartalmának köszönhetően sokat tehetünk a rákos megbetegedések megelőzése érdekében, mivel ez az anyag rendkívül erős antioxidánsként viselkedik szervezetünkben. Gyermekkorba hozzásegít a csontozat és fogak fejlődéséhez kalcium, kálium, nátrium, és foszfor tartalmának köszönhetően, valamint a bőr és idegrendszeri problémák ellen is hatásos.

 

Kvíz

 

Az előbb felsorolt gyümölcsök közül melyik kettőből készül friss Garden Juice?

 

 

A felsorolt zöldségek melyike tartalmaz közismerten magas C – vitamint?